20 jaar geleden deed ik m’n ouders een ballonvaart cadeau voor hun 50e verjaardag. Als toenmalig inwoner van het Waasland – het mekka voor de ballonvaart in België – zag ik elke dag luchtballonnen overvaren. En ook al waren we altijd van de partij op de jaarlijkse ballonmeeting “Vredefeesten” op de Grote Markt van Sint-Niklaas, toch was dit hét moment waarop ik voor het eerst van dichtbij in contact kwam met de ballonvaart. De ballonvaarder van dienst, Roy Sax – organisator van de Vredefeesten – was net op zoek naar een extra crewlid. Een nieuwe hobby was geboren.
Bij elke vaart hielp ik de ballon op- en afbouwen, volgde ik met de volgwagen en ging ik uiteraard af en toe mee de lucht in. Onmiddellijk was ik gebeten door de “ballonmicrobe”. Een gekende aandoening bij iedereen die hiermee bezig is :). Ik droomde er jaren van om ooit zelf ballonpiloot te worden, maar als jonge kerel ontbrak me de tijd, de middelen en vooral het lef om ermee te starten. Dat de nationale opleiding Europees zou worden, was het duwtje in de rug dat ik nodig had. Het was “nu of nooit”! Samen met twee andere leerling-piloten investeerden we in een eigen opleidingsballon en toebehoren. In een uiterst hoog tempo vlogen we er letterlijk in en een klein jaar later had ik m’n licentie in handen. Eindelijk klaar voor het échte werk, commercieel ballonvaren!
Een tijdlang voerden we ballonvaarten uit in opdracht van collega-ballonvaarders, met verschillende ballonnen in diverse volumes. Ondanks het zorgeloze gemak en plezier groeide de ambitie om onze passie uit te bouwen en met eigen materiaal op pad te kunnen. Een informeel mailtje naar Think-Pink werd onmiddellijk bijzonder enthousiast beantwoord en tijdens een eerste ontmoeting kwamen we al snel tot een akkoord. Think-Pink zag in de ballon onmiddellijk een exclusief middel om borstkanker bespreekbaar te maken en onder de aandacht te brengen, om zo vrouwen bewust te maken van het belang van borstkankerscreening.
Sinds april 2016 is onze knalroze Think-Pinkluchtballon, toepasselijk OO-BRA gedoopt, in de vaart. Iets waar we méér dan fier op zijn: het is geen alledaags project in de ballonwereld. Naast enkele blanco privévaartuigen voert het gros van de luchtballonnen publiciteit voor een commerciële organisatie, bedrijven of producten en slechts zeer zelden voor het “goede doel”. Organisaties als WWF, Greenpeace en Unicef gingen hen dan wel voor, Think-Pink is als nationale organisatie een écht unicum!
Het voorbije seizoen 2016 maakten we een 45-tal vaarten, verspreid over Vlaanderen en Wallonië, deden we een gooi naar het Belgische afstandsrecord en namen we deel aan een ballonmeeting in het Oostenrijkse Tannheim. Ruim 200 passagiers genoten van een onvergetelijke vaart. Lotgenoten die de strijd voer(d)en en zo’n unieke ervaring écht verdienen, mensen die vaak van heel nabij geconfronteerd werden met de ziekte, en anderen die Think-Pink een warm hart toedragen en zo willen steunen.
Wist je dat voor elke passagier die met onze Think-Pinkluchtballon meevaart € 10 naar Think-Pink gaat? Een onvergetelijke ervaring, genieten van de vaart en de kick van zelf vliegen, en tegelijk meewerken aan het onderzoek naar en behandeling van borstkanker! Echt de moeite waard dus, als je weet dat borstkanker in België 1 op 8 (!!!) vrouwen treft.
We willen het ganse Think-Pinkteam bedanken voor het vertrouwen in ons project en voor de steeds uiterst enthousiaste samenwerking het voorbije jaar. Keep up the good work!
In naam van ons volledige team,
Stijn & Nathalie
Boek je eigen ballonvaart – of schakel de Think-Pinkballon in met je bedrijf!
We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Als je doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat je ermee instemt.OkPrivacyverklaring